Motor – elektrische fiets

Elektrische fietsen maken gebruik van een borstelloze motor. Hierdoor kan de gebruiker de fiets ook zonder ondersteuning gebruiken zonder dat dit veel zwaarder fietst. Een borstelloze motor draait vrij rond als er geen ondersteuning ingeschakeld is. Wel zal de gebruiker het extra gewicht van de motor en accu meetrappen en dat zal wel wat zwaarder aanvoelen. De motor kan op drie plaatsen worden gemonteerd; in het voorwiel, in het achterwiel of in het frame.

Motoraandrijving in het frame komt men relatief weinig tegen, de meeste elektrische fietsen in Nederland en Belgiƫ hebben een voor- of achterwielmotor. Het maakt voor het gewicht van de fiets weinig uit of de motor in het voor- of achterwiel is geplaatst. Als voordeel voor de achterwielmotor wordt vaak genoemd dat je meer het gevoel van een zetje in de rug hebt, dus altijd de wind mee hebt. De voorwielmotor trekt je juist vooruit, het hoge gewicht van de motor in het voorwiel zorgt ervoor dat het sturen zwaarder en minder comfortabel aanvoelt. Het nadeel van een achterwielmotor is dat toepassing samen naafversnelling en gesloten kettingkast niet mogelijk is omdat dit nog niet te combineren valt. Daardoor zul je bij fietsen met een dichte kettingkast dus altijd een voorwielmotor tegenkomen. Uitzondering hierop is de motor van het Canadese bedrijf BionX die ook bestaat in een uitvoering met een drieversnellingsnaaf van SRAM. Wanneer de motor in het frame is geplaatst, zit deze meestal net achter de trapas, waarbij deze door middel van een extra tandwiel de ketting aandrijft. Deze aandrijving levert de meest natuurlijke trapondersteuning op waardoor de gebruiker minder kracht hoeft te leveren. Een mogelijk nadeel is wel dat de wielbasis van de fiets vaak wat groter is. Dit komt doordat het hele systeem (motor en accu) vaak tussen de zadelbuis en het achterwiel is geplaatst. Daarom maakt men het frame iets langer om hier ruimte voor te maken.

Daarnaast zijn er enkele uitzonderingen die op een minder conventionele wijze voor trapondersteuning zorgen, deze groep is echter verwaarloosbaar klein. De motor van een pedelec mag niet meer dan 250 Watt aan continu vermogen leveren. De meeste fietsmerken hanteren dit maximum dan ook om een zo krachtig mogelijke trapondersteuning te kunnen geven. Goedkopere merken zullen echter vaker een minder krachtige motor plaatsen. Deze verbruikt minder energie en daardoor kan in combinatie met een goedkopere accu toch nog een behoorlijke actieradius worden behaald.