Accu – Elektrische fiets

In de beginjaren van de elektrische fiets werd er gebruikgemaakt van lood-accu’s en NiCd-accu’s. Deze zijn door verschillende redenen in onbruik geraakt. Door de lagere aanschafwaarde kunnen deze nog wel voorkomen op goedkopere fietsen. Veel fietsen maken tegenwoordig gebruik van NiMH-accu’s of Li-ion-accu’s. De laatste ontwikkeling op accugebied voor elektrische fietsen is de LFP-accu. Deze technologie bestaat al een aantal jaren, maar begint nu echt door te breken. Er zijn inmiddels al elektrische fietsen te koop met dit type accu.

De capaciteit van een accu wordt vaak weergegeven in het aantal Ampère-uur (Ah). Dit is echter nog niet de volledige capaciteit. Voor een objectieve vergelijking kan het beste het aantal Ah met het voltage (doorgaans 24V of 36V) van het systeem worden vermenigvuldigd. Hierdoor wordt de capaciteit in het aantal Wattuur (Wh) berekend. Het aantal Wh geeft de maximale hoeveelheid energie weer die de accu kan leveren. Veel fietsen zijn anno 2010 uitgerust met een accucapaciteit van tussen de ca. 200 tot 460 Wh. Het aantal kilometers dat behaald kan worden de actieradius varieert sterk en is afhankelijk van de accucapaciteit, de laadtoestand van de accu, en de mate van trapondersteuning. Ook de weg- en weersomstandigheden, het gewicht van berijder en bagage, en de bandenspanning spelen een belangrijke rol. Daarnaast is de omgevingstemperatuur van grote invloed op de actieradius. Rond het vriespunt neemt het vermogen van de accu en daarmee de actieradius sterk af. Ook het voltage, en de leeftijd van de accu zijn mede bepalend voor de actieradius. Meestal bedraagt de actieradius met een volledig geladen accu enkele tientallen kilometers.

Er zal een moment aanbreken dat men merkt dat de accu zijn beste tijd heeft gehad, doordat de actieradius sterk is afgenomen. De accu gaat een aantal ladingen mee maar zal op een gegeven moment de geest geven. Men kan dan twee dingen doen. Naar de fietsenmaker en een compleet nieuwe accu kopen of laten monteren bij een niet uitneembare accu, of de accu laten reviseren bij een gespecialiseerd accu revisie bedrijf. Bij revisie behoudt men de bestaande behuizing en elektronica van de accu, alleen de verouderde oplaadbare cellen worden vervangen. Een goed gereviseerde accu heeft dezelfde kwaliteit als een nieuwe accu maar is voordeliger dan het aanschaffen of het laten installeren van een compleet nieuwe accu.

Voor het merendeel worden fietsaccu’s op drie verschillende plaatsen gemonteerd: in of aan de onderste framebuis, achter de zadelbuis, of op of in de bagagedrager. Daarnaast zijn er nog een veelvoud van andere oplossingen waarbij accu’s bijvoorbeeld in een tas aan de bagagedrager of aan het stuur worden geplaatst. Een achter de zadelbuis gemonteerde accu zal meestal in combinatie met een framemotor worden gebruikt omdat hierdoor het zwaartepunt laag blijft wat de stabiliteit ten goede komt. Een nadeel is het al eerder genoemde verlengde frame, dat bij dit aandrijfsysteem noodzakelijk is. Een in of aan de onderste framebuis geplaatste accu komt veel voor bij achterwielmotoren, dit om het gewicht van accu en motor zo optimaal mogelijk te verdelen. Een voordeel van deze oplossing is ook dat de elektrische fiets er nog steeds uitziet als een gewone fiets. Een nadeel is echter dat de accu niet uitneembaar is, waardoor er altijd binnen een straal van twee meter rond de fietsstalling een contactdoos aanwezig moet zijn om deze te kunnen opladen. Vanwege de gewichtsverdeling komt de accu op of in de bagagedrager veel voor bij fietsen met een voorwielmotor. Het voordeel van deze plaatsing is, dat de accu uitneembaar is, waardoor deze overal op te laden is. Een nadeel is echter dat door de hoge plaatsing van de accu, het zwaartepunt van de fiets hoger komt te liggen, wat de wegligging nadelig kan beïnvloeden.

Het laden van de batterij kan gebeuren in oplaadpunten. Vaak zijn dit cafés of brasserieën die u gratis uw batterij laten opladen terwijl u iets of drinkt. Een overzicht van oplaadpunten in Vlaanderen en Nederland kan je terugvinden op GoCHARGE.be.

Op deze gebruiksviendelijke website kan je laadpunten opzoeken, toevoegen en zien waar oplaadpunten voor uw elektrische fiets in uw buurt zijn.